Gastblog door Job Hoefs

Gastblog door Job Hoefs

Horeca advies van Job Hoefs, oprichter van de Yellowstone Academy. Yellowstone helpt horecabedrijven met online opleidingsprogramma's om het personeel op een gemakkelijke manier te trainen. De unieke methode zorgt voor een snelle groei van zijn online academy. Wij vroegen Job advies over de grootste ergernissen van vega's in de horeca.
Is Horeca Nederland ongastvrij voor vega's?

De stijgende vraag naar diervrije producten heeft gezorgd voor een forse opkomst van vegetarische restaurants en zelfs vegan restaurants in de steden. Ook op de Nederlandse menukaarten is de afdeling vegetarische keuzes flink toegenomen. Laatst schreef ik een training over gastvrijheid voor vegetariërs. Hiervoor brachten we 20+ vega gasten bij elkaar en vroegen we ze waar ze blij van worden in de horeca. En ook waar ze niet blij van worden. En wat blijkt? We zijn niet altijd even vega-gastvrij in de horeca. Volgens onze vega's zijn dit de drie grootste ergernissen in de horeca:

  • Gebrek aan kennis in de bediening
  • Te weinig vegetarische / vegan keuzes op de menukaart
  • Ongastvrije houding van personeel naar vega's
Gebrek aan kennis

"Veel mensen in de bediening weten het verschil niet tussen de verschillende vegastijlen" aldus het panel. Dat is logisch dacht ik, want het zijn er nog al wat. Sommige mensen eten geen vlees, maar wel vis of alleen gevogelte. Sommige mensen eten geen honing omdat de bijen daar zo hard voor moeten werken. Bovendien is de ene vegetariër strenger dan de andere. Sommige gasten kiezen er bijvoorbeeld voor om alle producten met gelatine en stremsel te vermijden omdat er dode dieren in verwerkt zijn en andere weer niet. En wanneer iemand diervrij eet en drinkt wordt het nog lastiger om advies te geven op maat. De wensen van vega's verschillen dus ontzettend.

Weinig keuze op de menukaart

Een vega gast komt nog te vaak in een restaurant waar er één vegetarische optie op de kaart is. Opties die ze vaak tegen komen zijn pasta's, pizza's of een salade met kaas (wat een veganist niet mag). Volgens onze vega vrienden "Mag het wel wat creatiever in Nederland". Wanneer we vroegen wat ze niet meer willen zien op de kaart riepen er een aantal: "Gegrilde groenten en geitenkaas!". Om creatiever om te gaan met vegetarische gerechten leren we onze leden om de kaart erbij te pakken en alle gerechten te ontleden op proteïne, koolhydraten en groenten. Vanuit daar kijken we wat dierlijk is en hoe je deze kunt vervangen. Een voorbeeld, wanneer de proteïne van een gerecht afkomstig zijn van een dierlijk product, kun je deze vervangen door een proteïne rijk alternatief zoals: peulvruchten, noten, zaden, pitten en tofu.

Ongastvrije houding

Vega gasten kunnen vaak onterecht worden gezien als moeilijke gasten omdat ze een dieet hebben. Veel gastheren en chefs vergeten vaak dat deze gasten ook houden van lekker eten maar een bewuste keuze maken voor een betere wereld. De ondervraagden zeiden stuk voor stuk dat ze er al heel blij van woren als restaurants behulpzaam zijn in het maken van keuzes.

Tijd voor verandering

In onze video's trainen wij onze leden altijd om vega gasten te helpen met het kiezen van alternatieven. Het is belangrijk hierbij om goed door te vragen om erachter te komen welke vegastijl ze naleven en op basis daarvan een alternatief voorstellen. Veel gerechten kunnen worden omgetoverd tot een vegakeuze, en het is aan ons om gasten daarbij te helpen. Hier kun je echt het verschil maken met andere restaurants en maak je van je vega gasten ook ambassadeurs!

Job Hoefs

MSc. Job Hoefs is founder van Yellowstone Horeca Academy. Het succesvolle opleidingsprogramma dat hij ontwikkelde voor één van de restaurants van zijn ouders groeide uit tot een Online Horeca Academy voor restaurants over héél Nederland. Voor meer informatie: www.yellowstoneacademy.nl

© Copyright Heerkens Groente en Fruit 2018

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, volg onze facebookpagina